Stefan van den Hanenberg

Stefan van den Hanenberg

‘Onze twee productontwikkelaars frezen zelf wel eens een mal, wij hebben de wildste ideeën’

‘Goed luisteren naar wat de klant wil, dat is het belangrijkste wat er is als je producten met een private label maakt,’ vertelt Stefan, directielid van het Brabantse familiebedrijf Dalco Food. ‘Zo kom je te weten waar een klant tegenaan loopt en hoe wij daar als bedrijf op kunnen inspelen. Een klant van ons in de vliegtuigbranche vertelde: “We willen onze passagiers iets anders aanbieden dan het standaard kipfiletje. Eigenlijk zouden we wel een drumstick op het menu willen, maar dat is een probleem, omdat er gelet moet worden op zo min mogelijk afval in vliegtuigen, stukjes bot vormen een gevaar vanwege het per ongeluk inslikken en stewardessen vinden het afval vies met die botjes.” Daarop hebben wij een drumstick zonder bot ontwikkeld. Deze wordt dubbel 3D gevormd en is haast niet te onderscheiden van de reguliere versie. Dat is een groot succes geworden.’

Dalco Food heeft niet alleen gegaarde vleesproducten in het assortiment, 50 procent van de omzet komt uit de productie van vleesvervangers. ‘Dit is een flinke verandering geweest, afgelopen jaren. Er is eigenlijk geen beter gewas dan soja, omdat soja de meeste opbrengst per hectare biedt. Er is bijna geen water nodig en soja heeft een heel hoog eiwitgehalte. Als je weet dat er per kilo varkensvlees 10 kilo soja nodig is, terwijl je van die 10 kilo eigenlijk al meteen geweldig eten kunt maken, dan is dat toch prachtig?’ Hoewel smaken verschillen. Soja moet voor de Europese markt flink gekruid worden, waar ze in Japan de typische sojasmaak juist hebben omarmd. Stefan: ‘Dus dat wisselt sterk. We produceren voor verschillende landen, waaronder Groot-Brittannië, Japan en het Midden-Oosten. We kijken bij het ontwikkelen van een nieuw product altijd eerst naar vorm en structuur, daarna pas naar een smaakprofiel. Onze twee productontwikkelaars frezen zelf wel eens een mal, want soms hebben we de wildste ideeën. Maar zo komen we ook op de leukste en meest vernieuwende producten op het gebied van vlees en vleesvervangers.’